Trefwoord is vernieuwd. Hieronder vindt u antwoorden op een aantal veelgestelde vragen van abonnees.

Voorheen werd al het lesmateriaal in Trefwoord aangeboden in een vastgelegde leerlijn. Daardoor was het lastig om dingen weg te laten of in een andere volgorde te behandelen.

In de nieuwe opzet bestaat het materiaal uit twee te onderscheiden lijnen: een beknopte, levensbeschouwelijke daglijn en daarnaast een aanbod per week in de drie domeinen: Bronnen en tradities, Kind, Samenleving. Deze domeinen werden aan het begin van het schooljaar apart geplaatst in de handleiding.

Op verzoek van veel gebruikers plaatsen we ze vanaf aflevering 3 weer bij het materiaal van de daglijn.

Bij de onderbouw zullen we af en toe een extra digitaal beeld plaatsen bij een Bijbelverhaal.

Dat kan zeker. De drie domeinen (bijvoorbeeld de Bijbelverhalen) zijn thematisch verbonden aan het weekaccent en niet exclusief gekoppeld aan een specifieke dag. U kunt een verhaal dat bij de maandag staat dus ook heel goed op dinsdag vertellen, als dat beter uitkomt.

Trefwoord blijft dagelijks inspirerend lesmateriaal bieden waarmee kinderen worden uitgedaagd om levensbeschouwelijk met elkaar in gesprek te gaan. Het materiaal is in omvang niet wezenlijk veranderd.
Het gemiddeld aantal Bijbelverhalen in een schooljaar blijft gelijk. Doorgaans vertellen we twee Bijbelverhalen per week. Soms kan dat afwijken, omdat een serie Bijbelverhalen, waarop het levensbeschouwelijke thema is gebaseerd, niet meer geschikte verhalen voor kinderen bevat.

Trefwoord kent een eigen driejarenrooster. De meest geschikte Bijbelverhalen zijn over deze drie jaren verdeeld, te onderscheiden in onder-, midden- en bovenbouw.

Trefwoord wordt gebruikt door een grote groep scholen die onderling sterk verschillen. De ene school wil bijvoorbeeld veel Bijbelverhalen vertellen, de andere school focust meer op het thema ‘kind’ of ‘samenleving’.  Door het onderscheid in een daglijn en materiaal bij drie domeinen, kunt u inhoudelijke keuzes maken die passen bij de identiteit van de school. De drie domeinen herkent u aan een eigen achtergrondkleur.

Bij drukwerk van deze omvang maakt de kostprijs tussen kleurendruk en zwart-wit niet veel verschil. Trefwoord wordt gedrukt door een drukkerij met een zeer scherp milieubeleid ten aanzien van papier, inkt en drukpersen.
Door de vernieuwingen zijn we overigens gestopt met het produceren en verzenden van dvd’s. Dit is beter voor het milieu.

De liedjes zijn in het nieuwe muziekarchief alfabetisch gesorteerd, op titel. Wij werken aan een nieuwe zoekfunctie waarmee u de liedjes nog makkelijker terugvindt. Mist u een liedje? Laat het ons weten, wellicht kunnen wij het toevoegen.

Uw feedback wordt op prijs gesteld en zorgvuldig door de redactie bekeken. Aan het begin van het schooljaar 2018-2019 hebben we veel reacties gekregen op de nieuwe indeling van Trefwoord. Op basis daarvan hebben we bijvoorbeeld besloten de Bijbelverhalen terug te plaatsen in het materiaal per dag.

Vraag bij collega’s naar hun ervaringen; misschien hebben zij tips voor u. Herkennen meer collega’s het probleem? Het is mogelijk om bij Kwintessens een inspirerende workshop voor het hele team aan te vragen. Informeer bij uw relatiebeheerder naar de mogelijkheden.

Wij helpen u uiteraard graag verder. Dat kan via uw relatiebeheerder, of neem contact op met onze abonnementenservice via ons contactformulier of via 033 460 19 43.